شناسایی دلایل موفقیت خیریه‌ها؛ تحلیل محتوای تجربه‌نگاری‌های ارسال‌شده به چهارمین همایش ملی خیرماندگار
کد مقاله : 1101-ALA
نویسندگان
علیرضا اسکندری نژاد *1، معصومه اوحدی2
1دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
2کارگر شمالی، نرسیده به جلال آل احمد، کوچه‌ی اردهال، پلاک 6، واحد 3
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی می‌کوشد تا دلایل موفقیت خیریه‌ها که در اسناد تجربه‌نگاری ارسال‌شده به چهارمین همایش ملی خیرماندگار آمده است را شناسایی و توصیف کند. در این راستا ضمن بررسی پیشینة تجربی این حوزه، تحلیل محتوای کیفی استقرایی به منظور شناسایی مقوله‌ها استفاده شد. ابتدا 20 مقولة اولیه و سپس شش مقولة ثانویه استخراج شد. مقوله‌های ثانویه که شامل ایمان به خدا و لطف الهی، مدیریت مؤثر ارتباطات، عملکرد شفاف و مؤثر، سرمایة انسانی قوی، توجه به مددجویان و بعد رسانه‌ای بودند هریک تشریح شدند. در نهایت نتایج پژوهش با پژوهش‌های مرتبط بین‌امللی مقایسه و پیشنهادهایی جهت سیاست‌گذاری در این حوزه عرضه شد.
کلیدواژه ها
مطالعات خیریه، خیرخواهی، نیکوکاری، موفقیت خیریه‌ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی