تبیین ضرورت و نقش تصویرسازی از وقف و سازمان اوقاف در توسعه نهاد وقف در ایران
کد مقاله : 1038-ALA
نویسندگان
فاطمه معصومی *1، سعید مسعودی پور2
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه قم، قم، ایران.
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران،
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر سعی شد تا به ضرورت و نقش تصویرسازی از وقف و سازمان اوقاف در توسعه نهاد وقف در ایران برداخته‌شود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و همچنین از نظر نوع داده نیز از شیوه کیفی بهره‌ می‌برد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر 18 نفر از کارکنان (مدیران، روئسا، معاونین، کارشناسان) واحد ستاد سازمان اوقاف است که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. روش جمع‌آوری‌ داده، مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته است. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از تحلیل مضمون و شبکه مضامین صورت گرفته‌است. براساس یافته‌های پژوهش و تحلیل‌های انجام‌شده مطابق با تحلیل مضامین، 96مضمون پایه، 8 مضمون سازمان‌یافته، 1 مضمون فراگیر ارائه‌شد. در بررسی نتایج ابعاد موثر بر ضرورت و نقش تصویرسازی از وقف و سازمان اوقاف در توسعه نهاد وقف در ایران (پیامدهای بهبود تصویر برند در سازمان اوقاف) به عنوان مضمون فراگیر شناسایی شد، پیشرفت داشتن در زمینه برندسازی داخلی در سازمان (اهمیت دادن به نیرو انسانی)، دخیل‌کردن آحاد جامعه در فرهنگ‌سازی وقف، منتفع شدن آحاد جامعه از ثمرات و برکات وقف در عرصه‌های مختلف اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی، بهبود عملکرد و کارایی سازمان، فراهم آمدن بستری برای افزایش آگاهی از سازمان در میان مردم، بهبود روابط با مخاطبان سازمان و دستگاه‌های دولتی، پیدا کردن جایگاه ویژه در اذهان، نقش‌آفرینی در زمینه تبلیغات در فضا مجازی به عنوان مضامین سازمان‌‌یافته مشخص شدندکه هرکدام از عوامل به‌طورکامل در قالب مضامین پایه تشریح شد.
کلیدواژه ها
مدیریت تصویر؛ تصویر برند؛ ترویج وقف؛ سازمان‌های غیرانتفاعی؛ سازمان اوقاف و امور خیریه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی