پوست اندازی سازمان بهزیستی با مراکز مثبت زندگی
کد مقاله : 1001-ALA
نویسندگان:
صفیه زائری اصفهانی *
اداره بهزیستی
چکیده مقاله:
در سال‌۱۳۹۹‌زمان آغازبه‌کار رسمی مراکز خدمات بهزیستی بانام مراکز «مثبت زندگی» بود که‌ یک اداره بهزیستی کوچک در هر محله محسوب می‌شدند. ویژگی این مراکز، آن است که‌دریافت‌کنندگان خدمت ازاین مراکز، به‌مددجویان بهزیستی محدود نمی‌شوند وهمه شهروندان می‌توانند ازخدمات پیشگیرانه وآسیب‌شناسی این مراکز استفاده کنند.مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه‌گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت‌گیرنده و دولت کاهش و از موازی‌کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری می کند ؛ همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند. مراکز مثبت زندگی بر ۲ پایه فناوری اطلاعات و مددکاری اجتماعی استوار است، مصوب شده است پایش پرونده ها و آموزش در این مراکز مورد توجه قرار گیرد که این اهداف موجب احیای مددکاری اجتماعی می شود. مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد کرده و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت گیرنده و دولت کاهش می‌دهد و از موازی کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری می‌کند. همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند.
کلیدواژه ها:
مثبت زندگی ، بهزیستی ، مددکاراجتماعی ،معلول
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی خیرماندگار